Rychlé čtení (angl. Speed reading) je
pokročilá čtenářská technika, která umožňuje zpracování textu 2-3 násobnou rychlostí oproti průměru při zachování běžné
míry porozumění a zapamatování textu (asi 80 %).
Metody výuky
rychlého čtení jsou osvědčeny již od roku 1925, avšak dosud se tato dovednost
vyučovala pouze pomocí knih či osobních kurzů. Aplikace Rozečti.se nově umožňuje absolvování efektivní
interaktivní formy výuky. Odborným garantem je Doc. PhDr. Richard Papík, Ph.D.,
bývalý ředitel Ústavu informačních studií a knihovnictví, FF UK.
Ve světě je dovednost rychlého čtení na
vzestupu, o čemž svědčí především vzrůstající zájem v západních zemích.
V roce 2009 se i díky našim partnerům v Holandsku a v Belgii staly
kurzy rychlého čtení nejvyhledávánější formou vzdělávání zaměstnanců.
Interaktivní
výuka rychlého čtení je nyní dostupná v Češtině, Slovenštině, Angličtině, Němčině, Ruštině a Indonéštině. Spolu s partnery spustíme
také Holandštinu, Španělštinu a Portugalštinu.
Jedním ze základních předpokladů pro výuku
rychlého čtení je, aby s vyšší rychlostí neklesala výtěžnost informací,
respektive neklesalo zapamatování čteného. Že k tomuto nedochází, a předpoklad
je tak naplněn, víme na základě měření výsledků zapamatování u testů před
začátkem výuky a po jejím absolvování (tedy následně na testech s požadavkem na
násobně vyšší rychlost čtení).
Zatímco průměr úspěšnosti odpovědí na otázky u
počátečních testů všech uživatelů napříč aplikací je zhruba 83 %, tak průměrná
úspěšnost odpovědí při násobně vyšších rychlostech čtení v lekci 11 a vyšší je
zhruba 81 %. Konkrétní průměrné rychlosti čtení pro tato měření jsou zhruba 214 slov za minutu na počátku výuky,
respektive zhruba 583 slov za minutu v
druhém případě.
Vzhledem
k dlouhodobosti těchto výsledků (3 roky měření) a neměnnému trendu, je možno
tato měření považovat za reprezentativní.
Zdroj: Rozečti.se aplikace, http://www.rozectise.cz/cze/dashboard/statistics |
Co vám absolvování výuky rychlého čtení přinese?
- Celoživotní schopnost zpracovávat texty 2x efektivněji
- Méně času stráveného čtením dokumentů, emailů a dalších textů
- Zajímavý rozvoj ve formě unikátního vzdělávacího kurzu
Výuka zabere v průměru asi 20 hodin
čistého času (s další možností procvičování) při ideálním rozložení
cvičení do 20 dní.
Očekávané
reálné zlepšení efektivity čtení absolventa je více než 100 %.
Při odhadu,
že každý den jsme vystaveni cca 100 000 slov[1]
a že objem skutečně čteného textu v pracovní době se pohybuje
v intervalu 10-50 000 slov, lze odhadnout úsporu času stráveného čtením
následně:
Objem textu/den
|
Neškolený čtenář[2]
|
Školený čtenář
|
Úspora pro Den / Měsíc / Rok
|
10 000 slov
|
50 min
|
20 min
|
30 min / 10 hod / 110 hod
|
50 000 slov
|
250 min
|
100 min
|
150 min /
50 hod / 550 hod
|
Konkrétně můžeme předpokládat čas čtení např.
3 hodiny denně a i při zlepšení pouhých 50 % dochází za den k úspoře 1
hodiny času, za měsíc k 20 hodinám.
[1] http://bits.blogs.nytimes.com/2009/12/09/the-american-diet-34-gigabytes-a-day
[2] Neškolený čtenář s rychlostí asi 200 slov za minutu, školený
s rychlostí asi 500 slov za minutu
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkujeme za komentář.