Rychlé čtení je pouze
jedna z metod, které může čtenář použít k efektivnějšímu čtení. V následujících
týdnech se vás pokusím seznámit i s dalšími z nich. Dnes je jako první na
řadě aktivní čtení.
Aktivní čtení je hlavně a
především o čtenářově postoji k danému textu. Je pravým opakem je
bezmyšlenkovité klouzání očí po textu, beze stopy vlastní iniciativy nebo
hlubšího pochopení, bez cíle a nějaké zvláštní snahy, prostě pasivní přijímání
předložených informací.
Aktivní čtenář má
v první řadě nějaký cíl: chce zjistit určitou informaci, pochopit danou
problematiku nebo ověřit o čem text je. Cíl mu dodává motivaci a motivace se
projevuje v soustředění. Zkrátka - člověk se nefláká a kouká, aby
pochopil.
Aktivní čtenář se
nenechává textem vést. Naopak, předvídá ho. A pokud zjistí, že kniha nebo
článek neobsahují to, co potřebuje, nebo mu to nepodávají stylem, který mu
vyhovuje, nebojí se je zahodit a najít si jiný pramen.
Díky rychlosti čtení
(předpokládáme, že aktivní čtenář dokáže využívat technik rychlého čtení – ať
už je trénovaný nebo ne) postřehne na jednu fixaci větší část textu. Díky tomu
pochopí význam celé věty dříve, než čtenář, který se textem prokousává slovo po
slově. A proto je také schopen rychleji se zorientovat v myšlenkovém toku
textu.
Aktivní čtenář vnímá text
jako celek, ne jako sled jednotlivých vět. Během čtení klade otázky (nemusí to
být nahlas), polemizuje s autorem nebo s ním přímo nesouhlasí. Po přečtení
textu je schopen říct, co byla jeho hlavní myšlenka, jaký byl jeho závěr a o co
se tyto závěry opírají.
A jak jste při čtení
aktivní vy?
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkujeme za komentář.