Procesem čtení se zabývali vědci už v 19. století. První pokusy, které se týkaly fyzické stránky čtecího procesu,
provedl v roce 1878 francouzský oftalmolog Louis Émile Javal. Ten zjistil, že
se oko nepohybuje při čtení plynule ale trhanými pohyby.
V roce 1894 byly o rychlém čtení publikovány první články,
například v The Educational Review. Důležitou roli v historii rychlého čtení hrál i přístroj,
tachyskop, který se poprvé objevil na konci 19. století. Jeho význam se ukázal
za první světové války. Někteří piloti měli problémy s rozeznáváním obrysů
spřátelených a nepřátelských letadel. Tachyskop promítal v různých časových intervalech různé obrázky letadel.
Fotografie, jejich velikosti a úhly, pod kterými byly pořízené, se měnily, a
intervaly mezi nimi se postupně zkracovaly. Po válce našel tachyskop uplatnění
při výuce rychlého čtení.
První opravdový kurz rychlého čtení vznikl v roce 1925 na
Syracuse University v New Yorku. V roce 1929 pak vyšla první kniha o
rychlém čtení od Waltera B. Pitkina The art of Rapid Reading.
Čtyřicátá léta 20. století se pak nesla ve znamení různých
přístrojů a výukových filmů, které měly pomoci zvyšovat rychlost čtení.
V roce 1957 vyšla ve Velké Británii učebnice rychlého
čtení od H. Bayleyho Quicker reading.
O dva roky později ji následoval první britský výukový film Speed up Your reading. Rychlým čtením se
začali zabývat i manželé de Leeuwovi, kteří sepsali příručku Read Better, Read Faster.
Ve Francii se metodikou rychlého čtení zabýval François
Richaudeau, který v šedesátých letech vedl i první kurz a později sepal
knihu Méthode de lecture rapide
Richaudeau, která v obměněných vydáních vycházela až do osmdesátých let.
V Německu
se této tematiky chopil především Wolfgang Zielke nebo například F. Loeser.
Výuka a kurzy rychlého čtení nejsou ve Spojených státech ani
v současné době ničím výjimečným. Existuje mnoho kurzů a odborníků, kteří
se zabývají tímto tématem. Jedním ze současných autorů je například Peter Kump,
který navazuje na metodiku Evelyn Woodové (její kniha Reading Skills vyšla poprvé v roce 1959).
A jedna zajímavost nakonec: s rychlým čtením souvisí i termíny
„efektivní čtení“ a „dynamické čtení“. V češtině se ani jeden z nich
příliš nepoužívá, hlavně díky vlivu německé školy, jmenovitě Wolfganga
Zielkeho, jehož kniha „Schneller lessen-besser lesen“ byla přeložena jako „Čteme
rychleji, čteme lépe“ – odtud tedy termín rychlé
čtení.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkujeme za komentář.